Wybór wiosła SUP


Zaraz po wyborze deski SUP drugim najważniejszym zakupem jaki na nas czeka jest wiosło. Wybór odpowiedniego pagaja jest bardzo indywidualną kwestią, jeśli jednak dopiero zaczynamy przygodę z SUPem, warto poznać kilka bardziej ogólnych zasad i informacji dotyczących wioseł, zanim jeszcze udamy się do sklepu na pierwsze przymiarki.

fit-1

Materiały

Wśród wioseł SUP możemy wyróżnić 3 główne rodzaje konstrukcji: wiosła aluminiowe, kompozytowe i węglowe. To, jakie wiosło wybierzemy, determinuje głównie zasobność naszego portfela.
  • Wiosła aluminiowe są najtańsze, całkiem sztywne, jednak nie należą do lekkich. Jest to dobra opcja na rozpoczęcie zabawy z deską, gdy nie chcemy wydać znaczącej kwoty pieniędzy. Musimy się tylko liczyć z większym wysiłkiem potrzebnym do pracy takim cięższym wiosłem.
  • Wiosła kompozytowe składają się z mieszanki materiałów węglowych oraz żywicy. Są trochę droższe od aluminiowych, w zamian oferują wyraźnie mniejszą wagę oraz większą sztywność. Stanowią bardzo dobry kompromis pomiędzy ceną, komfortem i wydajnością wiosłowania. Polecane zarówno na początkowym jaki dalszym stopniu zaawansowania.
  • Wiosła w pełni węglowe to absolutny top jeśli chodzi o konstrukcję. Są wyjątkowo lekkie i gwarantują najwyższą wydajność wiosłowania. Trzeba się jednak liczyć ze znacznie większym wydatkiem. Choć poleca się je głównie bardziej zaawansowanym superom, ich walory doceni nawet początkująca osoba. Ich wadą jest mniejsza odporność na uszkodzenia. Musimy bardzo uważać by nie uderzać wiosłem w twarde przedmioty. Dlatego jeśli nie mamy wprawy w obsługiwaniu się wiosłem, lepiej wybrać bardziej odporną konstrukcję.

GA_DY5_D2_1592-retusche

Części

Wiosła SUP najczęściej występują konstrukcje składające się 1, 2 lub 3 części.
  • Wiosła jednoczęściowe są najsztywniejsze, jednak najmniej poręczne w transporcie i mają jedną stałą długość.
  • Wiosła 2-częściowe są regulowane, składają się z jednej dłuższej rurki oraz drugiej wysuwanej wraz z rączką. Również oferują dobrą sztywność, ale ponieważ możemy je dość znacznie skrócić, są łatwiejsze do transportu. Pozwalają też precyzyjniej dobrać odpowiednią długość wiosła.
  • Wiosła 3-częściowe zbudowane są podobnie do 2-częściowych, mają jednak dodatkowe łącznie mniej więcej na środku głównej rurki, co pozwala rozłożyć cały pagaj na 2-3 niewielkie fragmenty. Nieco gorszą sztywność wynagradza niezwykle poręczne pakowanie i przewożenie.

GA_DY5_D4_1124

Rozmiar pióra

Dobór odpowiedniego rozmiaru pióra nie jest kwestią, którą rozwiążemy za pomocą jakiejś tabelki czy jednej zasady. Tu niestety musimy nabyć odrobinę doświadczenia i osobiście przekonać się, na jakim piórze najbardziej nam zależy.
  • Ogólnie mówiąc mniejsze pióra generują mniejszą moc i są zalecane do dalszych spokojnych wycieczek, kiedy nie zależy nam na super prędkości, a bardziej na zachowaniu przez dłuższy czas siły. Są też preferowane do wszechstronnego pływania przez lżejsze i słabsze osoby.
  • Większe pióra przypadną do gustu surferom preferującym większą moc, co szczególnie przydaje się na falach, gdy musimy szybko i dynamicznie rozpędzić deskę. Jednak nie każdemu taki typ odpowiada na dłuższym dystansie.
Jeśli tylko macie taką możliwość, warto samemu sprawdzić, który rozmiar pióra bardziej wam odpowiada.

auto


Długość wiosła

Na koniec najważniejsza kwestia. Bez znaczenia jakiej konstrukcji wybierzecie wiosło, z dużym czy małym piórem, dla uzyskania maksymalnego komfortu, największej wydajności wiosłowania i uniknięcia ryzyka kontuzji, koniecznie należy dobrać wysokość wiosła do własnej budowy ciała. Ponieważ na samym początku trudno wam będzie ocenić co do centymetra jaka jest ta odpowiednia długość, warto wybrać wiosło 2 lub 3-częściowe z regulowaną końcówką. Dobrym punktem wyjścia przy wyborze odpowiedniej długości wiosła jest dodanie do naszego wzrostu ok. 20-25 cm. Jeśli przykładowo nasz wzrost wynosi 180 cm, wówczas przymiarki możemy zacząć od wiosła o długości 200-205 cm. Ważne jest, aby wiosło o tej długości miało jeszcze możliwość wydłużenia lub skrócenia o parę centymetrów. I pamiętajmy, że wiosło maksymalnie rozsunięte jest najmniej sztywne oraz najbardziej wrażliwe na złamanie. Dlatego nie wybierajmy takiego wiosła, które naszą docelową długość osiąga dopiero w krańcowej pozycji rozstawu rurek! Przyjemnego supowania!